AUTEUR

At the forefront of art

Patrik Sörling har regisserat och gjort koreografi till mer än 60 operor, baletter och pjäser.

Patrik Sörling’s nära samarbeten med verksamma tonsättare  fortsätter att utveckla och undersöka den svenska operascenen.

Stage Director

Working abroad and on all major stages in Sweden

Choreographer

Movement director for theatre and opera

Regi för opera

Att göra vågen

Opera Now

“In Sweden young Director Patrik Sörling is making waves with his inventive, musically astute productions ranging from historically tinged performances at Drottningholm to a chillingly updated, co-directed Turandot at Norrlandsoperan and a straightforward yet deeply poetic version of Gounod´s Romeo et Juliette at Folkoperan in Stockholm”

1984

Dansare i Göteborgsoperans balett, Cullbergbaletten och Per Jonsson Dance Co

2000

System- och webbdesigner samt programmerare på WM-data

2024

Regissör och koreograf. Lektor på Stockholms Konstnärliga Högskola och MOMDU

* Minimalistiskt CV. Här kan du se hela (PDF)

Vi ses bakom scen

Dina upplevelser är min passion

  • Sofistikerat handlag

  • Insikt och kreativitet

  • Öga för detaljer

  • Scenlösningar

  • Libretto och storyboard

  • Illustrationer och design

Patrik Sörling

Livet på Drottningholms Slottsteater

Mitt första möte med Slottsteatern var 1983 då jag medverkade i Inger Åbys filmatisering av Gustav III med Sven Lindblad i titelrollen då jag agerade hovmusikant, koryfé, demon och kinesisk soldat ihop med Cramérbaletten. Det var en fantastisk och lärorik erfarenhet som visade mig vad riktig scenkonst och sinnesillusion innebär. I glädjen att vevas upp ur luckan med lyran i handen som Orfeus upplevde jag för första gången denna trollerilådas magi.

Under Elisabeth Söderströms tid på teatern medverkade jag i The Drottningholm Court Saga på Barbican i London, där jag tillsammans med Anneli Alhanko, Per-Arthur Segerström och Håkan Mayer dansade i en kopia av Slottsteatern med kulissbyten i changemant à vue, men såklart utan den fantastiska farkost med kugghjul, vinschar, gångspel och kilometer av rep som över och under scen driver originalets maskineri. Allt i regi av Ivo Cramér och hjälp med gestik av Regina Beck-Friis.

Under trettio års tid har jag förärats olika sorters uppdrag på Drottningholm under chefer som Arnold Östman, Elisabeth Söderström, Per-Erik Öhrn, Per Forsström, Mark Tatlow och Sofi Lerström. Jag har regisserat inte mindre än fem föreställningar på teatern och gjort koreografi till lika många varav en har televiserats; Cecilia och Apkungen.

Läs mer

Kunder