About

Patrik Sörling (born 1962) has directed and made choregraphy to more than 50 operas, ballets, plays, musicals and operettas.

Patrik Sörling’s close ties and collaborations with leading composers and musicians continue to explore and develop the opera scene in Sweden.

Through his signature use of movement, his investigations into the structure of a simple gesture, and the classical rigor of his design, Sörling has continuously articulated the force and originality of his vision.

Patrik is known for his multi-layered, inventive and clever staging. He aims to affect and  surprise the audience.

2003-now Head lecturer in movement directing at the University College of Opera in Stockholm. Read more
2015-17 Research project – The Open-minded body – at the Stockholm University of Arts.




PAVILION is an experience design company providing quality to the audience since 2003.


CV (PDF)

Professionell verksamhet

  • Konstnärligt verksam som regissör och koreograf med ett 50-tal föreställningar inom opera, dans, teater, operett och musikal bakom sig utomlands och på samtliga av landets stora scener.
  • Skriver manus och libretto för teater och opera.
  • Verksam inom digitala medier med såväl design, publicerings- som programmeringsuppdrag.
  • Lektor på Operahögskolan i fysisk gestaltning.
  • Bakgrund som dansare med bl. a Cullbergbaletten, Göteborgsoperans balett, Östgötabaletten, Drottningholmsteaterns balett och Per Jonsson Dance Co.

Konstnärliga och/eller vetenskapliga forskningsprojekt

2014-2015, Kroppens Öppna Sinne – The Openminded Body, Stockholms Konstnärliga Högskola

Regi för opera

2018, Rhenguldet, Vattnäs Konsertlada
2018, Norrmalmstorgsdramat – att dö på sin post, Vattnäs Konsertlada
2016, Jubileumsspektakel, Drottningholms Slottsteater
2015, Boris Christ, Piteå Kammaropera
2014, Hjärtats Nycklar, Piteå Kyrkoopera
2013, Miraklet i Mare Balticum, Musik i Syd/Malmö Opera
2013, Operauppspel, Kungliga Operan
2012, Turn of the Screw, Läckö Slott
2012, Borderland, Kungliga Operan
2009, Sven Duva, Sörmlands Musik och Teater
2006, Figaros bröllop, Drottningholms Slottsteater
2005, Turandot, Norrlandsoperan
2005, Capricciosa Corretta, Drottningholms Slottsteater
2005, Romeo och Julia, Folkoperan
2004, Cecilia och Apkungen, Drottningholms Slottsteater
2001, Strändernas svall, Vadstena Slott
1995, Carmen Anamma, Riksteatern
1987, Höga Visan, Vadstena slott
”Turandot” och ”Cecilia och Apkungen” har visats i Sveriges Television.

Inom sin tjänst på Operahögskolan har P.S. regisserat ett hundratal scener ur standardverk inom opera, operett och musikal.

Regi för musikteater

2017, Alkemistens hemlighet, Drottningholms Slottsteater
2013, Vivaldi och tjejerna, Folkoperan
2006, 2009, Kung Baklänges, Göteborgsoperan

Regi för teater

2010, Simma Näck,  Sörmlands Musik och Teater
2002, TangoTaube, Folkteatern
1991, Cyberpunk, Riksteatern

Baletter och dansverk

2016, Solo, J Alhanko, Drottningholms Slottsteater
2007, La Nouvelle Cythère, Berwaldhallen
2004, Ristat i Sten, Himmelstalund (utomhus)
1991, Cyberpunk, Riksteatern
1987, Glasbarnet, Stora Teatern
1986, Tidsrit, Stora Teatern
1986, Gift, Stora Teatern
1985, Ne me Quitte Pas, Scandinavium
1985, Behandlingen, Stora Teatern
1984, Ingen Tid för Kikimora, Kungliga Operan
1984, Alla är vi fångar, Amnestygala Södra Teatern
1983, Postbaletten, Kunglig invigning av Tomteboda postcentral

Koreografi för opera

2018, Syskonen i Mantua, Drottningholms Slottsteater
2017AniaraMalmö Opera
2010, La finta giardiniera, Drottningholms Slottsteater
2009, Ariodante, Drottningholms Slottsteater
2008, Il mondo della Luna, Drottningholms Slottsteater
2007, Xerxes, Drottningholms Slottsteater
2003, Boris Godunov, New Zealand Opera
1996, 2*Puccini, Norrlandsoperan
1996, Den listiga lilla räven, Norrlandsoperan
1993, Drömfrossaren, Kungliga Operan
1993, Oidipus, Folkoperan
1993, Fortunato, Norrlandsoperan
1992, Solitär, Kungliga Operan
1991, Taggar i hjärtat, Plaza

Koreografi för teater

2017, Livläkarens besök, Malmö Stadsteater
2016, Livläkarens besök, Stockholms Stadsteater
2001, En uppstoppad hund, Örebro Länsteater
2001, Min modiga mor, Folkteatern i Göteborg
2000, Tartuffe, Dramaten
1997, Det stora vikingaäventyret, Upsala Stadsteater
1997, Tolvskillingsoperan, Göteborgs Stadsteater
1993, Juloratoriet, Upsala Stadsteater
1992, En uppstoppad hund, Upsala Stadsteater
1991, Fursteslickaren, Upsala Stadsteater
1991, Markurells i Wadköping, Upsala Stadsteater
1991, Lena och Percy Präriehund, Riksteatern
1990, Romeo och Juliet, Riksteatern
1990, ChangEng, Göteborgs Stadsteater
1998, Peepshow, Göteborgs Stadsteater
1986, Parken, Göteborgs Stadsteater

Musik för dansteater

1991, Cyberpunk, Riksteatern
1986, Tidsrit, Göteborgsoperan

Manus

2017, Alkemistens hemlighet, Drottningholms Slottsteater
1991, CyberPunk, Unga Riks
2006, Kung Baklänges, Göteborgsoperan

Libretto

2017, Norrmalmstorgsdramat – att dö på sin post, Vattnäs Konsertlada, kompositör: Albert Schnelzer
2013 , Miraklet i Mare Balticum, Musik i Syd/Malmö Opera, kompositör: Reine Jönsson
2009, Hamlet – the Opera, Kgl. Operan, kompositör: Reine Jönsson
2009, Sven Duva, Sörmlands Musikteater, kompositör: Malin Hülphers

Utbildning

2013, StDH Stockholm, Praktisk Kunskap, 20 poäng
1998, DI/KTH/MIT Stockholm, Interaktiva Medier, 30 poäng
1997, Medieskolan Stockholm, Multimedia, eftergymnasial utbildning, heltid en termin
1992, DI/SvT Stockholm, Koreografi för Television, fristående kurs
1984, School of American Ballet, Sommarkurs balett
1983-84, Svenska Balettskolan
1983, Marly-Le-Roi Paris, Koreografi och video, sommarkurs
1982-83, Balettakademien
1981, Danshögskolan
1978-81, Norra Latin, Samhällsvetenskaplig linje, gymnasium

Språkkunskaper

Akademisk engelska i tal och skrift. Förstår franska, ryska och persiska.

Konstnärliga och/eller vetenskapliga samt övriga meriter

2015-1999, Design och programmering av E-learningverktyg och webbsidor för såväl internationella  som svenska företag och institutioner: OnAsia Photography, AsiaWorks Television,  Ericsson, Apoteket, Försvarsmakten, Svenska Konsertbyrån, Intercult, Landström Arkitekter och Operahögskolan
2002, ExpertutlåtandeKK-stiftelsen, om Performing Arts
2001, Bodyfonts, Tom Tit´s Experiment, Södertälje
1998-2000, Programmerare, WM-data E-learning i Stockholm
1998, Cyberspace, KTH, Sensorstyrd videoinstallation/spel till egenkomponerad musik

1986 med om att bilda och leda Rubato Ballet Company i Dublin. Kompaniet erhåller senare Nijinskijmedaljen.

Skriver i början av 90-talet pjäsen Cyberpunk, om virtuell verklighet, internet och cyberkrig.

Tar i slutet av 90-talet en paus från scenkonsten och vidareutbildar mig inom Interaktiva Medier. På DI/KTH experimenterar jag med sensorstyrda videoinstallationer. Idag är mina budgetäventyr med Basic Stamp i samarbete med New York University förvekligade i spelkonsoler som Wii och Kinect. Efter kursen blir jag anställd av WM-data för att utveckla lärospel och webbsidor åt bland andra Försvarsmakten, Ericsson, Posten och Apoteket.

Skapar logotypen, gör webbdesign och programmering av webbsidan för Operahögskolan och är under 10 år IT-ansvarig och webbpublicist på samma myndighet.

Undervisar i dans, teaterkunskap och dataprogrammering på högskolenivå.

Har undervisat i engelska språket under ett halvårs vistelse i Kina.

Forskar idag kring dans och rörelsespråk inom ämnet kroppsliga och vokala praktiker på SKH.
Har suttit i StDHs bedömningsgrupp för KU-medel (2014).
Deltar i ELIA-biennalen i Nantes 2010 (European League of Institutes of the Arts).
Är verksam inom NAIP (New Audiences and Innovative Practice) och undervisar utomlands via NORDPLUS.

Spelar piano och komponerar musik.

Förtroendeuppdrag

Stockholms Konstnärliga Högskolas Forskningsråd
Svensk Teaterunions råd
Operahögskolans styrelse
Operahögskolans KU-nämnd
Skyddsombud OHS
Teaterförbundets styrelse GUS

Stipendier

Nijinskijmedaljen (Rubato Dance Co)
Konstnärsrådet
Carina Aris Minnesfond
Drottningholmsteaterns Vänner
Stora Teaterns Vänner